Assalamualaikum





Welcome and Selamat Datang to Momzie's Chocblog.



Blog asal kepunyaan Nenek Kebayan ni dah diwariskan pada mama untuk tempek segala mcm mengenai cokelat dan juga aktiviti kelas cokelat mama.



KELAS ASAS 'HOMEMADE CHOCOLATE CANDY PADA 15/01/2011 JAM 2.00 PTG. YURAN RM250/-. DI BAYAN BARU, PENANG. SMS / TALIPON 019 5434174
- FULL HOUSE...


Saturday, January 07, 2006

CERITA-CERITA PENDEK

Hari ni dan mungkin hari-hari seterusnya nenek nak tempek cerita-cerita pendek yang dihadiahkan oleh kawan nenek, sama-sama bertapa di gua malap.. hehehehe....

Katanya cerpen ni adalah sumbangan tuanpunya nama yang tertera.......


LIKU-LIKU KEHIDUPAN!!!
Oleh : NAZREEN MY SWEETHEART

“Ayah…! Ayah…! Jangan tinggalkan kami ayah!” jeritan terhenti seiring dengan hembusan nafas terakhirnya. Aku digelar anak yatim dalam usia semuda 16 tahun. Keluargaku umpama sebuah kerusi yang patah sebatang kaki. Kerusi itu tidak stabil. Kini, ibu juga perlu memainkan peranan kaki yang patah itu supaya aku dan adik-adik yang duduk di atasnya tidak terjatuh.

“Ah Li, tamatkanlah alam persekolahan kau. Jadilah pengganti mak di rumah ketika mak keluar bekerja.”

Aku pun menguruskan hal-hal dirumah pada waktu siang. Setelah suria kembali ke kamarnya, aku ke kelas malam. Niatku cuma satu. Menuntut ilmu. Aku tidak mahu kekontangan ilmu.

“Ah Li, usahlah ke kelas malam itu. Takut mak. Kalau-kalau sesuatu yang buruk berlaku. Apa yang harus mak buat?”

“Janganlah risau, mak. Hanya pelajaran yang akan mencerahkan masa depan kita.” Kali ini aku tidak mengikut kemahuan emak. Perbualan kami terhenti. Hanya bunyi cengkerik kedengaran. Beberapa ekor kelkatu riang beterbangan mengelilingi lampu pijar yang bercahaya. Tidak seperti aku yang dilimpahi air mata.

Masa bergeraksepantas kelajuan cahaya 3.00 x 108 ms-1. Sekelip mata sahaja tujuh bulan sudah berlalu. Kubelek kalendar Cina. Bulan sembilan sudah menunjukkan muka. Sembilan hari yang pertama dalam bulan sembilan malangbagi orang Cina. Hari suih. Malapetaka akan datang tanpa dijemput. Aku tidak percaya. Tahyul. Namun begitu, kami disuruh mandi air limau untuk menolak bala.

“Ah Li, janganlah keluar malam ini.”

Aku mengingkari arahan emak untuk kali kedua. Aku berjalan ke kelas malam di bawah sinaran lampu jalan.

Tiba-tiba, satu ketulan batu sebesar bola ping pong mendarat di kepalaku. “Ah! Sakitnya.” Aku menoleh. Perasaan terkejut menguasai jiwa. Peluh sejuk memanjat keluar melalui liang-liang peluh yang seni. Hormon estrogen dirembeskan oleh medula estron. Seorang lelaki mistik terjengkot-jengkot ke arahku. Mukanya diselimuti misai dan janggut. Bajunya compang-camping dan busuk. Hidungnya mancung. Lelaki berambut kusut-masai ini menggemgam lastik di tangannya. Aku terpaku. Kakiku seolah-olah terlekat ke lantai oleh gam UHU.

“Ha! Ha! Ha! Ha! Ha!” Tanggannya yang bergerutu menepuk bahuku. Duniaku mulai gelap.

“Adik! Bangun, dik!”

Tanpa diminta, gelombang bunyi itu menuju ke gegendang telinga, koklea dan akhirnya diinterpretasikan di otak. Bau minyak angin pula menusuk ke duniaku. Aku merasakan duniaku beransur terang walaupun cuma di bawah sinaran lampu-lampu di tepi jalan. Aku dibaringkan dalam posisi yang ganjil! Tidak pernah pula aku terbaring sedemikian meskipun sudah 16 tahun menghuni dunia yang fana ini.

“Adik tak apa-apa?” Lelaki yang ku kenali dan meminjam wajah David Duchovny mengajukan soalan.

“Apa yang berlaku? Mengapa aku di sini? Dan apakah pula maksud baringan ini?”

“Oh, adik pengsan tadiselepas dirompak. Jadi saya baringkan adik dalam Recovery position.” Balasnya.

“Recovery position?”

“Ya, kedudukan pemulihan. Satu baringan untuk mangsa yang pengsan. Mmm, ini beg adik.

Perompak tadi sudah ditangkap polis.” Pemuda yang menggelarkan dirinya Stephen menyerahkan beg yang lusuh itu tanpa diminta. Hari berganti minggu, minggu berganti bulan. Hubungan aku dengan Stephen semakin erat. Hubungan yang tidak dapat dipisahkan walaupun La Nina melanda. Stephen, seorang graduan dati institut pengajian tinggi tempatan banyak membantu aku. Dorongan yang diberikan banyak mengurangkan beban yang dipikul atas bahuku. Sungguh bertuah dapat bersama jejaka yang tampan lagi berpengetahuan luas. Sembilan hari yang pertama pada bulan sembilan adalah hari bertuah untukku.

“Ah Li, kau pasti selamat bersamaku. Kalau ada harimau yang buli kau, satu persatuakan saya sepak.”

“Yalah tu. Mengada-ngada pula. Mentang-mentanglah pemegang tali pinggang hitam dalam taekwondo.”

“Ah Li, berani kau keluar dengan Ste... Ste...”

“Stephen, mak!”

“Ha, Stephen tu!. Latar belakangnya kau tak tau. Mana tahu kalau-kalau dia tu... Ah, perhubungan dia dengan kau tentu ada udang di sebalik batu.”

“Kalau ada udang disebalik mi, tentu dah masuk ulut saya.” Kataku berjenaka.

Aku sungguh bangga besama Stephen sehinggalah pada suatu hari. “Ah Li, aku ada satu kejutan untukmu.” Katanya sambil mengangkat topi nike birunya.

“Aaaaaaaahhhh!” Aku sememangnya terkejut. Pitam rasanya. Tidak kusangka lelaki idamanku ini bertukar wajah.

“Ram... Rambutmu dah tumbuh kaki? Sudah lari?”

Kepalanya dibotakkan.

“Eeeeijh, sami pula fikirnya. Kau ni macam katak bawah tempurung. Ini fesyen rambut terbaru.”

Aku bingung.

“Jom, mari ikut aku!”

Disko. Tempat yang gharib bagiku. Inilah julung kalinya aku melangkah masuk ke tempat seperti ini. Homo sapiens (lelaki) di sini berwatakan seperti makhluk dari planet lain. Mereka terkinja-kinja seperti orang yang hilang akal.

Entah fesyen apa yang digayakan. Telinga, hidung, tangan dan kaki dipenuhi barang-barang kemas. Entah tulen, entah palsu. Subang, gelang, rantai dan cincin semuanya mengambil tempat masing-masing.

Pakkk! Aku ditolak oleh seorang penari bogel. Aku tersungkur. Pandanganku berkunang-kunang.

“Ah Li, kau okay?” Tanya Stephen sambil memapahku ke kerusi. Tekak terasa kering. Aku meneguk jus oren yang dihulurkan Stephen. Namun aku masih pening-pening lalat.

“Makanlah panadol ni. Nanti lega sikit pening kau.” Suara si Jangak itu bergema di lubang telingaku.

Uuuuuhhh! Lega rasanya. Tetapi aku seolah-olah masuk ke dunia baru. Puncanya tidak diketahui. Otakku kosong. Ringan. Kakiku tidak lagi menjejak nyata.

“Terbang! Saya nak terbang tinggi di angkasa.” Badanku tiada lagi daya imbangan.

“Stephen, ada lagi benda tu?”

“Pil ecstasy?” Ada. Tetapi harga sudah naik oooooo...!

“Apa! Harga naik lagi? Mana aku ada duit. Kau ingat aku ada kilang cetak duit!”

“Kalau duduk-duduk saja, tentu tak ada duit. Duit tak ada sayap. Duit tidak tahu terbang kepada kau. Jom, ikut aku.” Ajak Stephen.

Aku tidak bersekolah lagi. Prinsip hidupku lenyap. Pulang ke rumah pun jarang. Malas mendengar leteran emak. Aku mula menjejakkan kaki ke dunia pekerjaan. Pejabatku di kaki lima yang gelap. Waktu kerja, ketika bintang berkelip-kelip di perut langit.

“Jangan bergerak! Serahkan duit!”

Inilah ayat yang sering kulafazakan. Tidak kusangka Stephen yang menyelamatkan aku daripada dirompakdahulu, kini mengajarkan merompak. Memang senang mencari duit. Apabila penghuni kota dibuai mimpi, kami ke disko. Menari, minum arak, berasmaradana dan melahap pil ecstasy. Pil ini lebih penting daripada nasi yang merupakan makanan rugi rakyat Malaysia. Kami, kutu embun akan berkumpul hingga subuh menjelang.

“Uuuuh, boringlah! Asyik pasangan yang sama.” Keluh Stephen.

“Kalau macam tu, kita exchange partner.” Sambung Allen, ketua geng kami.

“Kau ingat kita ni barang ke? Nak tukar macam mana?” Bantahku.

“Hei budak kampung! Kau ni kolot betul. Aku sokong kau, Allen.” Ah Chuan mencelah.

Aku membisu seribu bahasa. Apa yang boleh dibuat hanyalah mengikut telunjuk mereka. Allen menjadi temanku yang baru. Mengikut kontrak, pertukaran kami sah untuk sebulan. Aku berharap masa berlalu dengan cepat. Sungguh menderita hidup dengan Allen. Setelah sekian lama menunggu, akhirnya saat yang dinanti tiba.

“Tarikh kontrak sudah tamat. Tukar semula pasangan.” Aku mula berbicara.

“Aku tak nak. Aku nak hidup dengan Ah Li.” Balas Allen.

“Apa? Itu tak aci! Pulangkan Ah Li padaku.” Bentak Stephen.

“Okay... Okay! Jangan gaduh. Amacam kalau kita race. Jalan raya pun lengang. Kita tuannya sekarang. Kalau Allenmenang, kita batalkan kontrak. Kalau Stephen menang, saya miliknya.” Lidahku petah menuturkan syarat-syarat kontrak yang baru.

“Ke garisan permulaan. Satu, dua, tigaaa!!!”

Allen menekan pedal minyak. Pecut. Kecut juga perut. Tetapi..., wow! Sungguh seronok. Kereta yang kami pandu bukanlah kereta spot mewah. Tetapi kami bangga. Kami anak Malaysia berlumba dengan kereta buatan tempatan.

Angin masuk melalui tingkap yang ternganga. Mukaku diterpanya. Pohon-pohon di tepi jalan melambai-lambai dan mengucapkan selamat tinggal kepada kami. Selamat tinggal?

Mataku merayau-rayau. Tiba-tiba terpaku ke lantai kereta. Sebuah diari. Aku tunduk. “Ah! Tali pinggang ni. Leceh betul.” Tanpa berfikir panjang aku menanggalkan. Diari itu digenggamku. Allen yang kusyuk memandu tidak menyedari perbuatanku. Mataku difokuskan pada muka bertarikh 31 Disember.

Akan kujual si bodoh (Ah Li) ke Thailand esok.

-ALLEN-

“Berhenti!”

“Apa dia?”

“Allen, bedebah kau! Aku kata berhenti! Atau kita mati bersama.”

Kemarahanku kian meluap-luap. Aku hilang pertimbangan. Tapak tanganku singgah di pipi Allen. Tamparanku merupakan permulaan satu tragedi. Proton Satria yang dipandu Allen hilang kawalan.

“Brek tidak berfungsi.”

Kata-kata itu mengejutkan aku. Adakah aku akan menemui ajal dalam usia semuda ini? Aku tertoleh ke meter kelajuan kereta. 110 km/j. Kelajuan ini cukup untuk membunuh kami.

Kereta kami terus memecut sebelum melanggar pembahagi jalan. Praaangg.... Boom! Kereta sport Stephen juga yang hilang kawalan terus merempuh belakang kereta yang kami naiki dan terbalik beberapa kali.

Kelajuan kereta di litar lumba haram ini melebihi 100 km/j menghasilkan momentum yang tinggi semasa perlanggaran. “Ah, sakitnya.” Seluruh tenaga digunakan untuk membangkitkan kepala dari dashboard. Kutoleh ke arah Allen. Aaaaahhh! Keadaannya sungguh dahsyat. Mukanya dilumuri darah. Kakinya tersepit pada besi badan yang remuk.

Aku menyapu darah di kepalaku.

“Ah, merah... darah!” Cecair yang mengadungi sel-sel eritosit mencurah-curah keluar dari kapilari darah yang pecah. Aku meminta tolong. Tiada yang datang menolong. Jalan raya terus menyepi.

Aku menghalakan pandangan kepada kereta Stephen. Satu tubuh kaku di dalamnya. Aku pula mengerang. Selepas itu pandanganku terus gelap.

“Mak, abang Long dah bangun!” Suara manja itu menusuk masuk ke telinga. Dengan perlahan-lahan, kelopak mata dibuka. Kulihat bayang-bayang emak dan dua orang adik duduk disisi katil. Tangan dicucuk dengan tiub yang menyalurkan larutan glukosa ke tubuh. Baginilah cara aku makan. Menurut emak, sudah seminggu aku terlantar di hospital.

Kakiku..... Oh! Kakiku. Plaster of Paris membalut kaki kiriku. Akan tempanglah aku!

“Makkk! Ooouchh.... Sakitnya.” Tangan mula meraba-raba mukaku. Tanganku yang lembut dapat merasakan mukaku yang bergerutu.

“Cermin! Berikan aku cermin.” Pintaku.

Aku sungguh terkejut. Tidak dapat kuterima kenyataan ini. Kira-kira 60 jahitan menghiasi mukaku. Sungguh hodoh.

“Aku nak mati.... Mati!” Emosiku sungguh tidak stabil. Seorang lelaki berkot putih menghadiahkan aku suntikan di lenganku. Tidur....

Jiwaku sentiasa bergelora seperti air di laut. Ingin benar aku meninggalkan dunia yang kejam ini. Untuk menenagkan emosi, aku diberi ubat trankuilizer.

Ibu dan adik-adikku tidak bosan memberikan dorongan. Kawan-kawan dan guru-guru di bangku sekolah dahulu turut datang menziarahi dan menghulurkan bantuan. Inilah sahabat sejati. Suratkhabar dan majalah diberikan kepadaku untuk menghilangkann kebosanan.

Suatu hari, aku sungguh boyak. Kubelek-belek senaskah suratkhabar. Aku tersentak dengan satu berita yang terpampang di suatu sudut.

Sindiket Menjual Lelaki Di Bawah Umur Tertumpas

KUALA LUMPUR, 25 Disember – Satu sindiket menjual lelaki di bawah umur berjaya dirumpaskan selepas dalangnya, Allen, 24, maut dalam satu perlumbaan haram. Stephen, 23, pembantunya turut terbunuh. Mereka adalah penjenayah yang sangat dikehendaki polis.

Polis berjaya memberkas empat lagi ahli sindiket lain hasil maklumat orang ramai. Sindiket yang merancang menjual beberapa orang lelaki di bawah umur ke negara Thailand sudah lama dijejaki polis.

Stephen sering menyamar sebagai penyelamat kepada lelaki yang pengsan akibat dirompak. Ramai lelaki di bawah umur yang terpedaya dengan kekacakannya. Sebenarnya, dialah perompak yang bermisai dan berjanggut lebat dengan pakaian compang-camping.

Akhirnya Stephen telah menanggalkan topengnya. Di sebalik topeng itu, dia seorang yang tidak bertanggungjawab, tidak berakhlak dan sampah masyarakat. Dia hipokrit. Pandai sungguh dia berlakon. Sehebat lakonan David Duchovny. Pertemuan kami di bawah perancangannya. Aku kesal kerana mengingkari kata-kata emak dahulu.

Rupa-rupanya selama ini, aku umpama sebuah kapal yang sesat di Lautan Pasifik. Tidak tahu arah yang hendak dituju. Dan, akhirnya tersalah memilih pelabuhan. Fikiran aku diimbas kembali ke zaman bangku sekolah. Kata-kata Miss Gee semasa mengajar Pendidikan Moral berkumandang di cuping telinga.

“Anak muda sekarang cenderung kepada aktiviti mencabar. Eemm, seperti lumba haram. Tapi tak terfikir implikasinya. Mereka egois. Nak jadi hero. Tapi tak ada kemahiran.”

Kedengaran pintu diketuk. Ooppsss! Rupa-rupanya sudah dua jam kotak memoiku mengimbas nostalgia silam. Awan lamunanku lenyap. Aku kembali ke alam nyata.

“Masuk!”

“Ah Li, sila bersiap-sedia.”

Mata difokus ke arah kalendar. 21 Mei 2020 terpampang di dada kalendar. Hari ini Hari Remaja Sedunia. Sempena dengan sambutan ini aku melancarkan sebuah novel berjudul _______________________ melalui internet.

Aku memuatkan pengalaman hidup zaman remajaku di dalamnya. Pengalaman itu sangat berharga, tidak dapat dibeli dengan wang ringgit.

TAMMAT


Hidup yang tidak memiliki tujuan
jauh lebih menakutkan daripada
hidup yang tidak mencapai tujuan.

No comments: